SELAMAT MEMBACA KAWAN-KAWAN

Sahabat2 Saya....=)

Jumaat, 2 Disember 2011

DENGAR SUARA AKU AYAH.....

DENGAR SUARA AKU AYAH.....




Assalamualaikum...petang ni..saya nak tulis cerita tentang isi hati sahabat saya...bagi saya dia sebenarnya bukan anak yang jahat...Cuma nakal dan sering memberontak kerana dia tak dapat meluahkan perasaan dia pada ayahnya..tak dapat bercerita....dan saya juga akui..sebab jika ada rakan-rakan perempuan yang nak datang ke rumah..mesti menutup aurat dengan betul..ada seorang kawan saya ni pernah minta izin pada ayahnya untuk bawa keluar..temankan beli barang..sampai nak menangis kawan saya bila ditanya seperti seorang pesalah...tapi buruk mana pun..ayah tetap ayah...mungkin ada sebab kenapa..cuma caranya tidak berapa betul....ini cuma luahan hati seorang anak.....mungkin ada juga yang senasib dengan rakan saya..mungkin ada yang lebih teruk...dan saya ingat lagi...ayat sahabat saya.... “BIAR AYAH AKU SEKSA BADAN AKU..PUKUL AKU..SEBAB SAKITNYA CUMA SEKEJAP..TAPI JANGAN PUKUL HATI AKU..SEBAB LUKA YANG ADA SELAMANYA TETAP ADA SELAGI AKU BERNYAWA”.....

Hari ni dah masuk 2 hari aku duduk di rumah ayah dan ibu..kalau ramai orang kata rumah aku syurga aku....tapi bagi aku...rumah aku neraka bagi aku....jujur aku katakan aku tak suka balik ke rumah......bila aku balik ke rumah..bagi aku..aku tak ada hak atas diri aku....aku tak boleh buat keputusan untuk diri aku..tak beri aku peluang untuk beri pendapat...bagi ayah...aku ni anak yang jahat...dari aku kecil..tak ada sedikit kepercayaan yang ayah bagi untuk aku....ayah selalu bangga dengan anak kawan-kawan dia..anak kawan dia doctor,lawyer,masuk universiti...macam-macam lagi....tapi ayah tak pernah bangga dengan aku...ayah suka malukan aku depan orang lain....depan adik-adik....family....ibu tak mampu nak backup aku banyak-banyak..dan aku pun tak harapkan untuk ibu bela aku...sebab aku kesian dekat ibu..ibu pun nanti kena....ayah cakap ibu tak pandai jaga anak-anak..tapi ayah ada fikir tak..apa yang berlaku pada kami..apa kejayaan yang kami dapat..apa yang aku buat untuk ayah dan keluarga ayah....ayah hanya tahu menghukum...membuat peraturan...menggunakan kuasa yang ayah ada sebagai suami dan ayah....ayah hanya tahu keluar dengan kawan dan maki hamun kami...ikhlas hati aku cakap....aku tak pernah terkilan kalau aku tak suka dengan ayah....aku tak terkilan kalau tengok ayah marah sebab apa yang aku buat....sebab aku tak fikir aku menyusahkan ayah..akuaku tak pernah fikir aku makan hasil titik peluh ayah...duit yang aku minta pada ibu...aku lihat ibu yang banyak susah...ayah tahu..kalau perempuan lain...dah lama tinggalkan ayah....dan ayah sedar hakikat tu...ayah tahu tu..apa perasaan ayah kalau abah tanya ayah mana emak dengan ayat “PEREMPUAN SIAL TU KAT MANA?????!!!”....apa perasaan ayah sebagai seorang anak......ayah tanya aku seolah-olah aku ni orang lain dan bukan anak yang pernah hadir dalam rahim ibu...aku ni anak....aku sayang ibu....jangan marah aku kalau aku benci ayah sebab ayah buat ibu macam ni.....sebab dalam hati aku..ibu aku yang pertama...dan ayah juga pernah suruh aku jaga ibu....jadi aku akan jaga ibu dari sesiapa yang cuba buat ibu terluka....termasuk juga ayah....ayah..aku mengaku aku bukan anak yang baik..solat aku pun tak tetap lagi....quran pun bukan selalu di tangan..tapi ayah...aku tahu apa itu agama..apa itu maruah...apa itu menjaga nama keluarga..seboleh-boleh aku tak mahu buat apa yang orang lain buat....tapi ayah...kau juga pernah muda....aku manusia....aku ada hati nak berkawan....aku tak tahu kenapa kau larang aku berkawan dengan lelaki....bukan setakat berkawan...kalau ada lelaki tanya aku..ayah tuduh aku ada hubungan dengan lelaki tu...setakat perempuan jalang...perempuan murah...babi..anjing..bawa sial...macam-macam perkataan ayah keluarkan untuk aku....kadangkala ikutkan hati aku...aku nak buat apa yang ayah tuduh aku..biar ayah rasa....tapi ayah tau..aku tak akan buat sebab aku sayang ibu..aku tak nak kalau aku buat..ibu yang kena....
Ayah...ayah tak pernah bagi aku kepercayaan..ayah sekat usia remaja aku....aku pergi belajar..aku teringin nak belajar jauh-jauh.....tapi ayah tak bagi....kenapa....ayah kongkong aku!!!!!!!!!!!!!!...aku benci semua tu...ayah tahu...kawan aku cakap.... “Kalau aku jadi anak pada ayah kau..dah lama dia tak ada anak..” . 


Ayah aku tak pernah marah ayah nak jaga aku..aku hargai..tapi kenapa sampai perlu aturkan masa depan aku...ayah  nak aku jadi doctor...ayah  tak bangga aku dapat apa yang aku dapat sekarang....ayah  selalu sindir aku...ayah banggakan anak orang....seolah-olah anak ayah tak pernah buat apa-apa untuk ayah..tak pernah dengar kata ayah....jahat sangat ke aku ni...yang ayah panggil perempuan jalang ni la yang jaga mak ayah...yang tolong basuhkan najis mak ayah...ayah sebagai anak laki..apa fungsi ayah..bukan aku nak ungkit..tapi tolong hargai aku ayah...aku dah banyak tolong kau....kau sedar tak....aku tak minta duit..penat aku...pengorbanan aku..aku Cuma nak kau faham aku ayah....aku nak kau dengar apa yang aku nak cerita...tapi tak..ayah balas dengan maki hamun...kau cakap aku macam-macam... ayah kata nasib baik aku ada..boleh gantikan ayah untuk jaga mak....tak pernah aku dengar mana-mana mazhab yang cakap tanggungjawab anak laki pada seorang mak boleh bertukar tangan pada cucu dia pula...tapi tak apelah..aku ikhlas jaga mak...Cuma kau terkilan dengan perangai anak dia....ayah..kadangkala aku tengok kawan-kawan aku yang lain...bergurau dengan ayah dieorang..aku jadi cemburu...aku jadi rasa macam nak jadi anak kepada ayah kawan aku....lihat ayah...betapa aku mahu kau fahami aku....bila raya...tak akan ada pernah kawan-kawan yang datang rumah...kawan-kawan laki..jauh sekali..sebelum mereka datang aku dah maklumkan dahulu ayah tak benarkan mereka datang...yang paling aku tak dapat terima bila ada kawan-kawan perempuan yang datang tak pakai tudung..ayah macam tak suka....ayah perli aku kawan dengan orang tak baik..ayah...kalau aku kawan denga orang tak baik...dah lama aku tak ada depan ayah..sebab aku tak tahan dengan ayah...ayah suka judge orang dari luaran..ayah tengok kalau orang yang bertudung labuh semua baik...aku tak kata mereka jahat...aku juga tak kata kau baik...tapi kita manusia ayah...ayah banggakan anak kawan ayah yang bertudung labuh....ayah kata dia baik..ayah kata dia tak berkawan dengan lelaki..aku terasa mahu tergelak..ayah tak tahukan...aku berkawan dengan dia dan aku tahu....dia bagaimana...dia ada ramai kawan lelaki...ayah tahu...apa sebab ayah boleh banggakan dia..sebab kawan ayah selalu banggakan anak dia dan tak pernah tunjukkan aib anak dia...tapi ayah tahu kenapa orang cakap anak ayah macam-macam..sebab ayah sendiri yang buka aib anak ayah jadi mereka tak rasa takut untuk merendahkan maruah aku sebab dia tahu apa yang mereka cakap adalah dari apa yang ayah cakap.....ayah cakap aku macam-macam..ayah apa salah aku yang besar sampai tak ada kebaikan yang aku pernah buat untuk ayah...aku terkilan ayah...


Ayah..aku selalu berdoa...supaya aku diberi kesabaran untuk terus terima apa yang ayah buat pada aku....masa kecil...ayah pukul aku...tapi sekarang ayah pukul hati aku...ayah buat aku macam tak ada hati...aku dah besar ayah...aku dah dewasa...aku nekad ayah..tak akan aku bagi adik-adik aku merasa apa yang aku rasa...aku tak nak mereka jadi seperti aku..aku mahu mereka banggakan ayah....maafkan aku kerana membenci ayah...sudah puas hati aku menyingkirkan rasa benci ni...tapi masih tak dapat dibuang...kerana tiap kali aku ingin buang....ayah tambah luka...ayah tahu..kadangkala aku rasa sampai aku mati aku tak akan berkahwin jika sikap ayah begini...sampai bila-bila aku tak akan jadi diri aku....aku minta maaf ayah....aku tak dapat sayang ayah macammana aku sayang ibu...aku tak dapat rasa sayang itu untuk ayah...maafkan aku......aku dah terlalu kecewa dengan ayah...aku tahu aku bukan sesiapa untuk membenci seorang ayah...tapi aku manusia ayah...aku ada rasa....tapi kenapa ayah....kenapa buat aku macam ni...kenapa ayah tak pernah bangga dengan aku..ayah hina aku..ayah banggakan orang luar...adakah nanti kalau waktu ayah sakit..waktu ayah sudah uzur..mereka yang jaga ayah??suapkan ayah??cuci najis ayah???......ayah..anak-anak makin membesar..janganlah ayah buat kami macam ni...buat aku macam ni....ayah...hargailah ibu...dalam dunia ni...ayah akan jumpa seorang saja wanita yang sabar macam ibu dalam berjuta....hargai ibu ayah....jika ayah hargai ibu....mungkin hati yang ayah lukakan ni..akan terubat sedikit....maafkan aku ayah....aku anak yang tak dapat membanggakan kau....maafkan aku ayah....maafkan aku......




Tiada ulasan:

Catat Ulasan