SELAMAT MEMBACA KAWAN-KAWAN

Sahabat2 Saya....=)

Rabu, 24 Ogos 2011

RINDU SUARANYA.......(KISAH BENAR)






 MAK.......

Hari nie saya nak ceritakan tentang kisah sebenar...kisah kawan saya....harap dapat jadikan iktibar...

Aku tinggal bersama nenek aku sejak 7 tahun yang lepas....setelah atuk aku meninggal dunia...masa tu umur aku baru 8 tahun...aku minta izin ayah dan ibu aku untuk teman nenek aku..di sebabkan aku rapat dengan nenek aku....aku panggil nenek aku mak...so bila aku cerita pada kawan-kawan aku..dieorang fikir ayah aku kahwin dua...bukan lah..ibu tu..ibu aku..mak tu nenek aku....dua-dua aku sayang sampai mati....walaupun ayah aku tak berapa nak bagi aku teman mak aku..tapi aku pujuk juga sampai ayah aku bagi..ibu aku ikut je kata ayah aku...lepas dapat pujuk ayah..aku duduk dengan mak aku...aku gembira sangat duduk dengan mak...mak selalu manjakan aku......aku lebih suka duduk dengan mak...dari duduk di rumah family aku..sebab nanti aku selalu kena marah....aku anak sulung....aku tak tahu kenapa aku selalu di pinggirkan..jadi aku ambil keputusan tinggal dengan mak...walaupun sudah dua tahun aku tinggal dengan mak..masa tu umur aku baru 12tahun..setiap pagi..mesti mak suapkan aku quaqer oat...sedap tau...mak selalu buat aku rasa di sayangi..kalau marah aku pun..tak pernah nak keluarkan kata-kata yang buat aku sedih....aku sayang mak...


Setiap kali hari raya...orang pertama aku akan lihat ialah mak..sejak aku tinggal dengan mak..semua baju yang aku pakai bila hari raya semua mak belikan...cantik....aku suka...mak sayangkan aku....setiap hari raya..aku mesti ikut mak pergi sembahyang raya..pergi kubur abah....dapat duit raya..semua dengan mak....kadangkala..bila ibu dan ayah nak balik kampung sebelah ibu..aku menangis tak nak ikut..aku macam tak boleh berpisah dengan mak..walaupun sehari..sebab aku dah biasa tidur dengan mak.....bayangkan lah..korang selalu dengan orang tu..tiba-tiba korang jauh dari orang tu..korang sedihkan.....walaupun masa tu aku da form 1....aku tetap juga nak mak....macam budak2 kan aku nie.....nak raya dengan mak....aku rela tak beraya dengan family aku..asalkan dapat raya dengan mak..sampai makcik-makcik aku semua kata..kalau ibu aku tak ada tak apa..tapi jangan mak aku tak ada....walaupun aku nie cuma cucu sahaja...tapi aku lebih rapat dari anak-anak mak rapat dengan mak..mana mak pergi mesti aku ikut.....naik form 2..ayah tibe2 tak bagi aku tinggal dengan mak aku fulltime..aku tak tahu kenapa....ayah bagi pilihan..nak tidur dengan mak waktu malam je ke..atau tak payah duduk rumah mak langsung....memandangkan tu je pilihan yang aku ada..aku pilih untuk tidur dengan mak waktu malam..sebab rumah mak dengan ayah tak la jauh sangat...setiap malam..tepat pukul 10.30 malam..aku berlari-lari anak pergi ke rumah mak...aku ni penakut....huhuhu..tapi sebab nak tidur dengan mak..aku berani kan gak....aku sayang mak....kadang2 aku merajuk..bila aku sampai rumah mak..mak tak ada..rupanya mak ikut makcik aku pergi rumah makcik aku yang lain...aku tunggu depan pintu rumah mak..sampai mak balik..bila mak balik..mak mesti cakap..

“Kesian anak mak nie...sorang2 ea....”

“Yela..”

Hehehe..betapa keanak-anakan aku waktu tu..bila mak  pujuk aku balik..aku ok balik...aku suka mak pujuk aku..setiap hari jumaat bila aku bangun...mesti sebab aku terjaga dengar mak baca yasin...sedap suara mak..aku suka....mak..Along rindu nie.....masa aku form3..mak tiba-tiba sakit..mula mak demam biasa je...tapi makin lama makin teruk..mak tak boleh jalan lama sangat..sebab mak sesak nafas....makin lama bukan makin baik..tapi makin bertambah teruk..mak Along risaw mak...tapi mak cakap jangan risau..mak sihat...tapi kalau mak sihat kenapa mak duduk atas kerusi roda???...Mak tak nak Along risau kan....tak lama lepas tu..mak sesak nafas..mak masuk hospital....aku risau..aku menangis....siapa pun tak faham...mereka tak tahu aku sayang mak sangat2....mak kena bedah..sebab jantung mak berlubang....aku takut sangat..tapi syukurlah...pembedahan tu berjaya..tapi keadaan mak makin lemah...pergerakan mak makin terbatas..dah tak boleh berjalan tanpa tongkat atau pun di papah....badan mak makin kurus..mak hilang selera makan..betapa seksa nya yang aku rasakan bila mak yang dulu selalu sihat dan boleh buat semua yang mak nak...tiba2 hanya boleh duduk di atas kerusi roda...selalu juga mak di tahan di hospital..ada tu sampai 6 bulan..6 bulan juga aku temankan mak..aku jaga mak..petang lepas balik sekolah..aku  minta ayah atau pakcik aku hantar ke hospital...pagi pukul 5 aku minta ayah atau adik lelaki aku ambil aku..untuk bersiap ke sekolah..biarlah orang kata penat..bagi aku..tak..semua tu tak pernah buat aku penat......

Bila mak di benarkan balik rumah....aku dapat  lah jaga dan duduk dengan mak sepenuh masa,ayah dah bagi kebenaran..happy aku waktu tu..balik sekolah..aku terus pergi rumah mak....mak..nak makan setengah senduk pun susah..tapi bila aki suapkan..sampai 3 senduk boleh habis..betul lah orang kata..bila usia kita meningkat....perangai kita seakan2 budak yang baru lahir.....tapi aku tak kisah...mak selalu cakap...

“Along makan lah depan mak...mak suka tengok Along makan...”

“Alah...mak..Along nak tengok cite kat tv....” Aku kadang2 memang macam nie...

Aku jaga mak..selama aku jaga mak..aku dapat macam2 dugaan...kesabaran perlu ada...mungkin ini ujian untuk aku...setiap malam mak akan kejut aku..bawa dia pergi ke tandas....aku cuci najis dia..kadang2 sambil aku cuci najis mak...aku dengar mak menangis....

“Along...tak geli ke dengan mak..????”

“Along tak pernah geli mak..dulu masa Along kecil...mak selalu cuci najis Along....mak jaga Along..waktu ni lah Along nak balas jasa mak..”

Masa aku kecil...mak jaga aku waktu ibu dan ayah pergi kerja.....tu sebab aku rapat dengan mak...
Masuk dua tahun aku jaga mak....kadangkala aku ni degil juga..mak panggil aku kadang2 aku buat tak dengar....kalaulah boleh ulang semula waktu tu..aku nak jaga mak baik2...masa aku form5....mak menangis...

“Along..nanti lepas SPM mesti Along tinggalkan mak sorang-sorangkan....Along nak pergi belajar....mak mesti rindu Along nanti...”

Aku cuma diam bila mak kata macam tu...aku pun sedih..tapi nak buat macam mana....
2 bulan lepas tu..mak tiba-tiba sesak nafas.....mak masuk hospital....ICU...hari pertama mak masuk...aku tak dapat datang..sebab aku tengah exam SPM...mak maafkan Along....
Petang selepas aku pulang dari sekolah..tiba-tiba ibu beritahu mak koma....jatuh terduduk aku bila dengar khabar yang ibu aku sampaikan...Ya Allah menyesalnya aku sebab tak dapat dengar suara mak...kalau aku tahu..aku datang jenguk mak semalam....aku nak dengar suara mak...aku menangis..aku pergi jumpa mak kat wad..aku cakap kat mak...aku nak dengar mak panggil aku Along....

“Mak....Along nie mak..mak...mak....dengarlah mak..sahutlah mak...Along panggil mak ni..mak bangunlah..kalau mak tidur macam mana mak nak dengar cerita Along..sape nak teman Along kalau Along takut nak pergi bilik air..Along nak ceritakan kat sape kalau Along ada cerita..mak dah janji kan..mak tak kan biarkan Along sorang2...nanti ayah marah Along..sape nak marah ayah balik kalau bukan mak..Along nak mak..mak bangun lah....!”


Ayat nie..tak pernah aku berhenti ucapkan kat telinga mak aku setiap kali aku bercakap dengan mak....doktor kata kat otak mak ada darah beku..tak boleh bedah sebab takut apa-apa jadi pada mak...jadi mak seperti bayi yang baru di lahirkan semula..mak lumpuh..mak tak boleh bersuara..mak koma...tapi aku tahu mak dengar...sebab tiap kali aku cakap macam tu..aku tengok airmata mak mengalir....aku jaga mak..bagi mak susu setiap 4 jam sekali setiap hari...aku jaga mak tak kira waktu...sampai aku dapat tawaran ke IPTA....aku dah tak dapat jaga mak...betul kata mak..aku akan tinggalkan dia juga nanti....maafkan Along mak....sekarang  pakcik aku yang jaga mak....bila raya tiba..sayu hati aku..hanya Tuhan yang tahu..walaupun aku masih ada ibu...aku tetap rindukan suara mak...mak....Along rindu suara mak....bangunlah mak..sekali je mak....menyesal aku tak dapat aku bayangkan...sebab...masa mak aku sakit..dan masih boleh bersuara..aku tak jaga dengan baik....MAAFKAN ALONG MAK....


Nasihat aku pada korang...kalau masih ada ayah..ibu..atau orang yang kau sayang..jaga mereka sebaik mungkin....sayang mereka.....ambil tahu tentang mereka..memang lumrah kita sebagai manusia...bila ada depan mata...tak hargai..bila dah tak ada....baru nak menyesal..jangan jadi macam aku....jangan jadi macam aku kawan2....aku harap apa yang aku cerita serba sedikit ni dapat beri iktibar pada korang semua....raya tak ada makna bagi aku lagi..sebab..suara yang aku rindukan dah hilang.....mak..walaupun mak tak dapat nak jawab bila Along cakap dengan mak..tapi Along tahu mak dengar..mak tahu Along ada dengan mak..Aong sayang mak...walaupun Along hanya cucu mak....rindu mak..Along terlalu rindu suara mak...bangunlah mak..tu je yang Along minta....

HARGAI MEREKA SEBELUM TERLAMBAT....

SALAM....

2 ulasan: